Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raad luistert

maandag 19 februari 2024

19:30
Locatie

1.04 AB vergadercentrum

Voorzitter
Mevr. M. Nooijens
Toelichting

De vergadering terugkijken kan via de link: Vergadering De Raad Luistert 19-02-2024 Gemeente Etten-Leur (notubiz.nl)


Er is een inloop vanaf 19.00 uur


U kunt de vergadering live volgen via:
https://etten-leur.raadsinformatie.nl/

Agendapunten

  1. 3

    In 2022 stelden we de omgevingsvisie vast. Hierin staat welke kant we op willen met de gemeente Etten-Leur in het jaar 2040. Een onderdeel van die visie is mobiliteit. Hierin staat bij bijvoorbeeld dat we meer willen inzetten op duurzame mobiliteit. De omgevingsvisie werkte we nu verder uit in de mobiliteitsvisie. Daarbij gebruikten ook andere beleidsdocumenten, spraken we met stakeholders en met inwoners van de gemeente. Het huidige verkeers- of mobiliteitsbeleid dateert alweer van 2013. Dit is achterhaalt. In 2023 startten we daarom om een nieuw beleidsplan op te stellen. Hierbij besloten we eerst een visie op te stellen, daarna een beleidsplan uit te werken en dit weer te vertalen in een uitvoeringsplan met maatregelen. In de visie beantwoorden we de vraag waarom we iets willen doen in Etten-Leur. In het mobiliteitsplan werken we uit hoe we dit gaan doen. Daarna komt in het uitvoeringsplan de wat vraag aan de orde: wat gaan we doen en welke maatregelen gaan we nemen. Het proces start nu eerst met het vaststellen van de visie. Dit voorstel draagt bij aan de doelstellingen uit het raadsprogramma. 

  2. 4.A

    n de Omgevingsvisie stelden we vast dat we een tunnel en een randweg aan de oostkant van EttenLeur wilden. Deze zijn nodig om het verkeersknelpunt bij Etten-Leur Noord (Lichttorenhoofd) op te lossen. Het verkeer loopt hier namelijk vast. Met dit voorstel zetten we de eerste stappen voor de aanleg van de tunnel en de oostelijke randweg. Stap 1 is dit voorstel voor de aanvraag van een voorbereidingskrediet. Stap 2 is het aangaan van een tunnelalliantie met ProRail en contracten afsluiten met diverse adviesbureaus voor onderzoeken en verdere uitwerking van de tunnel en de randweg. Ook het inrichten van een interne gemeentelijke projectorganisatie valt hieronder. Stap 3 is het besluit om daadwerkelijk door te gaan met de aanleg van de tunnel en de randweg. De planning is om dit voorstel uit stap 3 ongeveer in 2026 voor te leggen voor besluitvorming. Hiermee beogen we bij te dragen aan het uitwerken van de doelen uit de Omgevingsvisie, namelijk het oplossen van het verkeersknelpunt in Etten-Leur door de aanleg van een tunnel en een oostelijke randweg

  3. 4.B

    De gemeente Etten-Leur heeft in juli 2022 haar Omgevingsvisie vastgesteld. Hiermee wordt op hoofdlijnen de koers voor de komende jaren bepaald met ambities die voor de hele gemeente gelden. Hierin staat dat met de toename van het aantal woningen de bestaande infrastructurele uitdagingen zullen toenemen. Een van die uitdagingen is het knelpunt bij Etten-Leur Noord. Hier ontstaan in de avondspits wachtrijen in het Lichttorenhoofd die zich moeilijk laten oplossen. In deze startnotitie presenteren wij als gemeente het participatieplan voor de aanleg van de tunnel en de randweg aan de oostkant van Etten-Leur. In het participatieplan wordt invulling gegeven aan het participatieproces. Het doel van de participatie is belanghebbenden zo goed als mogelijk te informeren over de ontwikkeling en op een passende manier te betrekken bij de beoogde ontwikkeling. Door middel van participatie streven wij naar het creëren van draagvlak en een kwalitatief goed plan.


    De startnotitie wordt behandeld in de Raad Debatteert van 4 maart!


    De raad wordt gevraagd een antwoord te geven op de volgende vragen:
    1. Kan de raad zich vinden in de participatie-aanpak van het project?
    2. Heeft de raad nog aanvullingen op de procesmatige kaders in de aanpak?
    3. Ziet de raad voor zichzelf nog een specifieke rol in de participatie?

  4. 5

    Het Lichttorenhoofd is altijd een belangrijke weg geweest voor Etten-Leur Noord. Nu is het Lichttorenhoofd een eenrichtingsweg. Het verkeer in de straat is gehalveerd. Mede door het instellen van eenrichtingsverkeer in bijvoorbeeld de Lange Brugstraat, is het vrachtverkeer bijna verviervoudigd in de straat. Er zijn klachten over overlast van het verkeer zoals trillingen en fietsers die vanaf de richting Lage Vaartkant over het trottoir rijden. Daarnaast staat het verkeer soms vanaf het Van Bergenplein vast tot aan de spoorwegovergang.


    De enige goede optie om dit op te lossen is door een tunnel aan te leggen, zodat het verkeer niet meer kruist met de spoorwegovergang. Deze oplossing is opgenomen in de Omgevingsvisie en werken we nu verder uit. Het voorstel hiervoor bieden we apart aan aan college en gemeenteraad. In dit voorstel staan alle (on) mogelijkheden voor het oplossen van het knelpunt op het Lichttorenhoofd. Met dit voorstel geven we uitvoering aan de Omgevingsvisie

  5. 6
    Rondvraag over de orde van de vergadering
  6. 7
    Sluiting