- Locatie
Van Goghkerk
- Voorzitter
- Mevr. M.W.M. de Vries
- Toelichting
-
U kunt de vergadering terugluisteren via de link: https://etten-leur.notubiz.nl/vergadering/939873/De%20Raad%20debatteert%2006-12-2022
Agendapunten
-
0
Bijlagen
-
1Opening
-
2Vaststelling agenda
-
3Vaststellen diverse verslagen
-
3.a
Bijlagen
-
3.b
Bijlagen
-
3.c
Bijlagen
-
3.d
Bijlagen
-
3.e
Bijlagen
-
4Vragenuur
-
5
De heffing en de invordering van de diverse belastingen is geregeld in de belastingverordeningen. In de paragraaf ‘Lokale heffingen’ van de begroting 2023 beschreven we de uitgangspunten en de ontwikkelingen van verschillende gemeentelijke belastingen/heffingen. In samenhang met de begroting 2023 stellen we u voor de belastingverordeningen voor het belastingjaar 2023 vast te stellen. Beoogd effect en evaluatie: is het per 1 januari 2023 in werking treden van de belastingverordeningen.
Stemuitslag
voorFractie APB (6), Fractie CDA (5), Fractie D66 (2), Fractie GroenLinks/PvdA (3), Fractie Ons Etten-Leur (5), Fractie VVD (4)tegenFractie Leefbaar EL (2)Bijlagen
-
5.A
Bijlagen
-
6
Etten-Leur werkt al enige tijd aan aanpassingen om rekening te houden met klimaatverandering. We voeren al Operatie Waterweg uit om het riool aan te passen. Bij herinrichting passen we waar mogelijk en noodzakelijk ook waterbergende maatregelen toe. De achterliggende gedachte is dat veel kleine stappen tot een groter effect leiden. Uitgangspunt van de verordening is hemelwater op, naast, onder of bij nieuwe gebouwen te bergen.
Stemuitslag
voorFractie APB (6), Fractie CDA (5), Fractie D66 (2), Fractie GroenLinks/PvdA (3), Fractie Leefbaar EL (2), Fractie Ons Etten-Leur (5), Fractie VVD (4)Bijlagen
-
7
Het Werkplein Hart van West-Brabant (verder: Werkplein) heeft de tweede bestuursrapportage 2022 en derde begrotingswijziging voor 2022 aangeboden aan de deelnemende gemeenten. De GR Veiligheidsregio Midden en West- Brabant (verder: VRMWB) heeft de tweede begrotingswijziging 2022 aangeboden aan de deelnemende gemeenten.
De gemeenschappelijke regelingen stellen de gemeenteraad in de gelegenheid een zienswijze naar voren te brengen over de begrotingswijzigingen.
De gemeenteraad wordt de mogelijkheid geboden een zienswijze kenbaar te maken bij de begrotingswijzigingen van het Werkplein en de VRMWB.Stemuitslag
voorFractie APB (6), Fractie CDA (5), Fractie D66 (2), Fractie GroenLinks/PvdA (3), Fractie Leefbaar EL (2), Fractie Ons Etten-Leur (5), Fractie VVD (4)Bijlagen
-
8
Op 2 juni 2022 sprak de gemeenteraad van Loon op Zand de intentie uit om toe te treden tot de Gemeenschappelijk Regeling Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB). Op 14 juni 2022 is dit verzoek tot toetreden formeel ingediend bij de BWB. De procedure voor de toetreding van een nieuwe deelnemer is geregeld in artikel 36 van de BWB.
Indien tenminste tweederde van het aantal deelnemers, na verkregen toestemming van hun gemeenteraad of het algemeen bestuur van het Waterschap, hebben ingestemd wordt de toetreding bekrachtigd. In deze achtste wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling BWB is de toetreding van gemeente Loon op Zand verwerkt. De gemeenteraad wordt geadviseerd hiermee in te stemmen. Met dir raadsvoorstel wordt beoogd dat per 1 januari 2023 de gemeente Loon op Zand tot de Belastingsamenwerking West-Brabant zal toetreden.Stemuitslag
voorFractie APB (6), Fractie CDA (5), Fractie D66 (2), Fractie GroenLinks/PvdA (3), Fractie Ons Etten-Leur (5), Fractie VVD (4)Bijlagen
-
9
In de nota Grondbeleid en het Besluit Begroting en Verantwoording staat dat de exploitatieopzetten van grondexploitaties jaarlijks herzien moeten worden. We geven de raad hiermee inzicht in de actuele financiële stand van zaken van de grondexploitaties. Bij de behandeling van de exploitatieopzetten door de gemeenteraad verantwoorden we de
vorderingen en lichten we de afwijkingen toe. Ook brengen we de verwachtingen voor de toekomst in beeld. De exploitatieopzetten laten zien of de plannen economisch uitvoerbaar zijn. Wanneer de gemeenteraad een exploitatieopzet vaststelt dan worden hiermee de financiële randvoorwaarden vastgesteld waarbinnen we de grondexploitatie moeten uitvoeren.Stemuitslag
voorFractie APB (6), Fractie CDA (5), Fractie D66 (2), Fractie GroenLinks/PvdA (3), Fractie Leefbaar EL (2), Fractie Ons Etten-Leur (5), Fractie VVD (4)Bijlagen
-
10
De raad wordt gevraagd een antwoord te formuleren op de volgende vragen:
a. Kan de raad zich vinden in de participatie-aanpak van het project?
b. Heeft de raad nog aanvullingen op de inhoudelijke of procesmatige kaders in de aanpak?
c. Ziet de raad voor zichzelf nog een specifieke rol in de participatie?Stemuitslag
voorFractie APB (6), Fractie CDA (5), Fractie D66 (2), Fractie GroenLinks/PvdA (3), Fractie Leefbaar EL (2), Fractie Ons Etten-Leur (5), Fractie VVD (4)Bijlagen
-
11
Gemeente Etten-Leur wil inwoners en andere partners zo goed mogelijk betrekken bij plannen, projecten of beleid. Om te komen tot een goede aanpak heeft de gemeenteraad vorig jaar de Routeplanner participatie en communicatie vastgesteld. Deze werkwijze is nu verwerkt in de verordening 'Meedenken en meedoen in Etten-Leur'. Het college vraagt de gemeenteraad deze verordening vast te stellen. Beoogd effect en evaluatie: Verankering van onze werkwijze om te komen tot een goede participatieaanpak in een verordening
Stemuitslag
voorFractie APB (6), Fractie CDA (5), Fractie D66 (2), Fractie GroenLinks/PvdA (3), Fractie Leefbaar EL (2), Fractie Ons Etten-Leur (5), Fractie VVD (4)Bijlagen
-
12
Elk jaar geeft de accountant een oordeel over onder meer de financiële rechtmatigheid van onze jaarrekening. Het college geeft ook zelf door middel van de rechtmatigheidsverantwoording aan in welke mate zij financieel rechtmatig heeft gehandeld. De kaders voor financiële rechtmatigheid worden vastgelegd in het normenkader financiële rechtmatigheid. Het normenkader voor 2022 is geactualiseerd op basis van nieuwe wet- en regelgeving. De gemeente Etten-Leur wordt geacht rechtmatig te handelen. Met dit voorstel worden de kaders voor de financiële rechtmatigheid vastgesteld. Jaarlijks wordt op basis van interne controles en de externe accountantscontrole vastgesteld in hoeverre binnen deze kaders wordt gehandeld. In welke mate binnen deze kaders wordt gehandeld komt tot uiting in de rechtmatigheidsverantwoording van het college en de controleverklaring van de accountant
Stemuitslag
voorFractie APB (6), Fractie CDA (5), Fractie D66 (2), Fractie GroenLinks/PvdA (3), Fractie Leefbaar EL (2), Fractie Ons Etten-Leur (5), Fractie VVD (4)Bijlagen
-
13
In het contract dat de gemeente Etten-Leur sloot met accountantskantoor Baker Tilly NV spraken we af dat de gemeenteraad, aanvullend op de wettelijke kaders voor de accountantscontrole, jaarlijks specifieke aandachtspunten kan benoemen die de accountant in zijn controle betrekt. Afgesproken is dat “deze speerpunten in overleg tussen het audit committee en de accountant worden vastgesteld”. Om dit voorstel over de specifieke aandachtspunten op te kunnen stellen, vroeg de griffie namens het audit committee alle raadsfracties aandachtspunten aan te dragen. Alle ontvangen aandachtspunten bespraken we met Baker Tilly in het audit committee van 15 september 2022. Het doel van het voorstel is dat de gemeenteraad besluit welke activiteiten de accountant, aanvullend op de wettelijke kaders voor de accountantscontrole, uitvoert binnen het financiële kader van de opdracht, in het kader van de controle van de jaarrekening 2022. Ook beogen we dat het college de gestelde vragen over doelmatigheid en doeltreffendheid beantwoordt.
Stemuitslag
voorFractie APB (6), Fractie CDA (5), Fractie D66 (2), Fractie GroenLinks/PvdA (3), Fractie Leefbaar EL (2), Fractie Ons Etten-Leur (5), Fractie VVD (4)Bijlagen
-
14
Bijlagen
-
15Rondvraag over de orde van de raadsvergadering
-
16Sluiting