- Locatie
1.04 ABC Vergadercentrum
- Voorzitter
- Burgemeester Starmans-Gelijns
- Toelichting
-
Er is een inloop vanaf 19.00 uur
U kunt de vergadering live volgen via:
https://etten-leur.raadsinformatie.nl/
Agendapunten
-
0
Bijlagen
-
1
Bijlagen
-
2
Bijlagen
-
3
Bijlagen
-
4
Op 3 oktober 2022 besloot de raad over een samenwerking voor de gezamenlijke rekenkamer met de gemeenten Bergen op Zoom, Drimmelen, Etten-Leur en Roosendaal. In deze raadsvergadering besloot de raad over de verordening gemeentelijke rekenkamer, het convenant en de aanpak van de bemensing van de rekenkamer. Op 19 december 2022 besloot de raad over de bemensing van de rekenkamer per 1 januari 2023, waarbij de heer C. Nuijten is benoemd als lid van de rekenkamer West-Brabant.
Artikel 81a van de Gemeentewet bepaalt dat iedere gemeente een rekenkamer instelt. Samen met de gemeenten Bergen op Zoom, Drimmelen en Roosendaal stelde de gemeente Etten-Leur een gezamenlijke rekenkamer in, de Rekenkamer West-Brabant.
In artikel 81c lid 6 sub a van de Gemeentewet is bepaald dat de raad leden van de rekenkamer op hun eigen verzoek ontslaat. Met dit voorstel wordt invulling gegeven aan het verzoek van de heer Nuijten om hem op zijn verzoek ontslag te verlenen nu de nieuwe leden geïnstalleerd zijn.Bijlagen
-
5Vaststellen diverse verslagen
-
5.a
Bijlagen
-
5.b
Bijlagen
-
5.c
Bijlagen
-
5.d
Bijlagen
-
5.e
Bijlagen
-
5.f
Bijlagen
-
5.g
Bijlagen
-
5.h
Bijlagen
-
6Vragenuur
-
7
Bijlagen
-
8
In 2022 stelden we de omgevingsvisie vast. Hierin staat welke kant we op willen met de gemeente Etten-Leur in het jaar 2040. Een onderdeel van die visie is mobiliteit. Hierin staat bijvoorbeeld dat we meer willen inzetten op duurzame mobiliteit zoals lopen en fietsen. De omgevingsvisie werkte we eerst verder uit in de mobiliteitsvisie (vastgesteld 2024) en nu in een mobiliteitsplan. Bij het opstellen van het mobiliteitsplan gebruikten we beleidsdocumenten, spraken we met stakeholders, raadsleden en met inwoners van de gemeente. In de mobiliteitsvisie beantwoordden we de vraag waarom we iets willen doen in Etten-Leur. Hier kwamen ambities uit voor Etten-Leur. In het mobiliteitsplan werkten we uit hoe we deze ambities gaan waarmaken. We vertaalden deze ambities naar doelen en acties. Deze doelen en acties werkten we verder uit naar een meerjaren uitvoeringsprogramma. Hierin werkten we de wat-vraag uit: wat gaan we doen, welke maatregelen gaan we nemen en wat gaat dat kosten. Dit resulteert in een document met daarin voor de komende vijf jaar een overzicht van alle maatregelen vanuit het mobiliteitsplan met daarbij een prioritering en een kostenoverzicht. Als het gaat om verkeer en verkeersveiligheid in Etten-Leur dan gaat er eigenlijk al veel goed. Dit blijkt ook uit de goede voorbeelden die inwoners noemen. Zo liggen bijvoorbeeld langs al onze 50 kilometer per uur wegen vrijliggende fietspaden. Het gaat vooral nog om het verder verbeteren van de al goede infrastructuur. Voorrangsregelingen voor fietsoversteekplaatsen zijn bijvoorbeeld niet niet overal gelijk en dat geeft onduidelijkheid. Ook de toegankelijkheid van de openbare ruimte kunnen we verbeteren voor mensen met een beperking. Hier zetten we dan ook op in, naast de grote projecten als de nieuwbouwwijk Haansberg met bijbehorende infrastructuur en de aanleg van een tunnel onder het spoor door en de oostelijke randweg.
Het opstellen van een verkeers- en vervoersplan (= mobiliteitsplan) is ook als actie benoemd in het college-uitvoeringsprogramma: Wij maken een verkeers- en vervoerplan (= mobiliteitsplan) waarin aandacht is voor duurzame mobiliteit en een verkeersveilige infrastructuur.Bijlagen
-
9
Op 17 september 2024 besloten wij een plan te ontwikkelen om de uitgaven binnen de Jeugdzorg en Wmo te beheersen en mogelijk terug te dringen. We namen bureau HHM in de arm om het onderzoek uit te voeren om zicht te krijgen op de ontwikkelingen binnen het sociaal domein en met maatregelen te komen, waarmee de gemeente in de komende jaren meer grip kan krijgen op de stijgende uitgaven van de Wmo en Jeugdzorg. Bureau HHM rondde in mei ’25 het onderzoek af met de rapportage ‘aanpassingen Wmo en Jeugdzorg Etten-Leur’. Omdat aanvankelijk het beeld bestond dat wij meer dan gemiddeld uitgeven aan Jeugdzorg en Wmo voerde Cebeon als onderdeel van onderzoek door HHM een onderzoek uit om onze uitgaven in het sociaal domein te spiegelen aan de inkomsten die we voor deze taken van het Rijk in het gemeentefonds ontvangen. De uitkomsten van het Cebeon onderzoek zijn verder door HHM gebruikt en opgenomen in haar rapportage. Dit voorstel is erop gericht om meer grip te krijgen op de stijgende uitgaven binnen de Wmo en Jeugdzorg in Etten-Leur. We streven concrete kostenbeheersingsmaatregelen na en nemen deze op in de begroting vanaf 2026 en de jaren daarna. Daarnaast werken we in een plan van aanpak die maatregelen uit, die nader onderzoek vereisen om te anticiperen op mogelijke toekomstige financiële uitdagingen.
Bijlagen
-
10Rondvraag over de orde van de raadsvergadering
-
11Sluiting