- Locatie
u kunt de vergadering live beluisteren via de LIVE-knop op https://etten-leur.notubiz.nl
- Voorzitter
- Mevr. M.W.M. de Vries
- Toelichting
-
De vergadering begint aansluitend aan de raad debatteert.
Agendapunten
-
0
Bijlagen
-
1
Bijlagen
-
2
Bijlagen
-
3Vragenuur
-
4Mededelingen uit de regio
-
5
Bijlagen
-
6Vaststelling diverse verslagen
-
6.A
Bijlagen
-
6.B
Bijlagen
-
6.C
Bijlagen
-
6.D
Bijlagen
-
6.E
Bijlagen
-
6.F
Bijlagen
-
6.G
Bijlagen
-
6.H
Bijlagen
-
7
De beoogde planontwikkeling betreft het verplaatsen en realiseren van een vleeskalverenhouderij van de Zundertseweg 67A naar de Zwartenbergseweg 17. De
initiatiefnemer heeft een aanvraag ingediend om de intensieve veehouderij functie te verplaatsen naar de locatie aan de Zwartenbergseweg 17. Op deze locatie wordt nieuw gebouwd.
Er wordt beoogd Planologisch medewerking te verlenen aan de verplaatsing en realisatie van een intensieve veehouderij van de Zundertseweg 67A naar de Zwartenbergseweg 17.Stemuitslag
voorRaadsleden (12)tegenRaadsleden (14)Bijlagen
-
8
Elk jaar geeft de accountant een oordeel over onder meer de financiële rechtmatigheid van onze jaarrekening. En vanaf dit jaar geeft het college ook zelf door middel van de
rechtmatigheidsverantwoording aan in welke mate zij financieel rechtmatig heeft gehandeld. De kaders voor financiële rechtmatigheid worden vastgelegd in het normenkader financiële rechtmatigheid. Het normenkader voor 2021 is geactualiseerd op basis van nieuwe wet- en regelgeving.
Rechtmatig handelen is belangrijk voor de gemeente Etten-Leur. Met dit voorstel worden de kaders voor de financiële rechtmatigheid vastgesteld. Jaarlijks wordt op basis van interne controles en de externe accountantscontrole vastgesteld in hoeverre binnen deze kaders wordt gehandeld. In welke mate binnen deze kaders wordt gehandeld komt tot uiting in de rechtmatigheidsverantwoording van het college en de controleverklaring van de accountant.Stemuitslag
voorRaadsleden (27)Bijlagen
-
9
In het contract dat de gemeente Etten-Leur sloot met accountantskantoor Baker Tilly NV spraken we af dat de gemeenteraad, aanvullend op de wettelijke kaders voor de accountantscontrole, jaarlijks specifieke aandachtspunten kan benoemen die de accountant in zijn controle betrekt. Afgesproken is dat “deze speerpunten in overleg tussen het audit committee en de accountant worden vastgesteld”.
Het doel van het voorstel is dat de gemeenteraad besluit welke activiteiten de accountant, aanvullend op de wettelijke kaders voor de accountantscontrole, uitvoert binnen het financiële kader van de opdracht, in het kader van de controle van de jaarrekening 2021. Ook beogen we dat het college de gestelde vragen over doelmatigheid en doeltreffendheid beantwoordt.Stemuitslag
voorRaadsleden (27)Bijlagen
-
10
De heffing en de invordering van de diverse belastingen is geregeld in de belastingverordeningen. In de paragraaf ‘Lokale heffingen’ van de programmabegroting 2022 beschreven we de uitgangspunten en de ontwikkelingen van verschillende gemeentelijke belastingen/heffingen. In samenhang met de programmabegroting 2022 stellen we u voor de belastingverordeningen voor het nieuwe belastingjaar vast te stellen.
Er wordt beoogd om de belastingverordeningen per 1 januari 2022 in werking te laten treden.
Het betreft de volgende belastingen/heffingen:
a. De verordening onroerende-zaakbelastingen 2022
b. De verordening afvalstoffenheffing 2022
c. De verordening rioolheffing 2022
d. De verordening hondenbelasting 2022
e. De verordening leges 2022
f. De verordening precariobelasting 2022
g. De verordening lijkbezorgingsrechten 2022
h. De verordening marktgeld 2022
i. De verordening parkeerbelasting 2022
j. Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2022
k. De verordening reinigingsrechten 2022Bijlagen
-
10.A
Stemuitslag
voorRaadsleden (27)Bijlagen
-
10.B
Stemuitslag
voorRaadsleden (27)Bijlagen
-
10.C
Stemuitslag
voorRaadsleden (27)Bijlagen
-
10.D
Stemuitslag
voorRaadsleden (25)tegenRaadsleden (2)Bijlagen
-
10.E
Stemuitslag
voorRaadsleden (27)Bijlagen
-
10.F
Stemuitslag
voorRaadsleden (27)Bijlagen
-
10.G
Stemuitslag
voorRaadsleden (27)Bijlagen
-
10.H
Stemuitslag
voorRaadsleden (27)Bijlagen
-
10.I
Stemuitslag
voorRaadsleden (20)tegenRaadsleden (7)Bijlagen
-
10.J
Stemuitslag
voorRaadsleden (7)tegenRaadsleden (20) -
10.K
Stemuitslag
voorRaadsleden (27)Bijlagen
-
10.L
Stemuitslag
voorRaadsleden (27)Bijlagen
-
11
Per 2022 wordt beschermd wonen een verantwoordelijkheid voor alle gemeenten. In onze regio wordt hierin samengewerkt door de gemeenten Altena, Breda, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Moerdijk, Oosterhout en Zundert. De samenwerking is juridisch vastgelegd in een gemeenschappelijke regeling (GR).
Met het treffen van de GR wordt de samenwerking tussen de gemeenten in de regio Breda geformaliseerd.Stemuitslag
voorRaadsleden (27)Bijlagen
-
12
De raad wordt gevraagd een antwoord te formuleren op de volgende vragen:
a. Kan de raad zich vinden in de participatie-aanpak van het project?
b. Heeft de raad nog aanvullingen op de inhoudelijke of procesmatige kaders in de aanpak?
c. Ziet de raad voor zichzelf nog een specifieke rol in de participatie?Stemuitslag
voorRaadsleden (27)Bijlagen
-
13
De raad wordt gevraagd een antwoord te formuleren op de volgende vragen:
a. Kan de raad zich vinden in de participatie-aanpak van het project?
b. Heeft de raad nog aanvullingen op de inhoudelijke of procesmatige kaders in de aanpak?
c. Ziet de raad voor zichzelf nog een specifieke rol in de participatie?Stemuitslag
voorRaadsleden (27)Bijlagen
-
14
De “Nota bodembeheer regio Brabant” beschrijft de regels en procedures voor het binnen onze regio toepassen van grond en baggerspecie als bodem. Op 13 december 2011 heeft de raad deze nota vastgesteld. Op grond van artikel 53 van het Besluit bodemkwaliteit is de nota 10 jaar geldig. In Etten-Leur verloopt die dus in december 2021.
Met het verlengen van de geldigheidsduur wordt voorkomen dat er tijdelijk geen beleid is voor grondverzet in Etten-Leur. Een nota bodembeheer is op grond van het Besluit bodemkwaliteit noodzakelijk om grondverzet op grond van de bodemkwaliteitskaart mogelijk te maken.Stemuitslag
voorRaadsleden (27)Bijlagen
-
15
Doel van deze gedachtewisseling is met elkaar te bespreken of er draagvlak is voor een verzoek aan het college over het inzetten van mensen met een geestelijke of lichamelijke beperking bij de groenvoorziening. Concreet verzoek aan het college is om samen met de gemeenten in West-Brabant-West, de WVS, het Werkplein Hart van West-Brabant en de Intergemeentelijke Sociale Dienst Brabantse Wal een voorstel aan de gemeenteraden te formuleren op welke wijze mensen met een geestelijke of lichamelijke beperking ingezet kunnen worden in de groenvoorziening.
Over de concept versie van deze gedachtewisseling heeft op 8 september een overleg plaatsgevonden met WVS, Werkplein enkele ondernemers die ervaring hebben met het inzetten van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt alsmede belangstellenden vanuit de fracties, het college en betrokken ambtenaren. Op basis van de input vanuit dit overleg is de tekst van de gedachtewisseling definitief gemaakt. Om inzichtelijk te maken welke aanvullingen/aanpassingen zijn doorgevoerd, is een versie met wijzigingen bijhouden bijgevoegd.Stemuitslag
voorRaadsleden (27)Bijlagen
-
16
Bijlagen
-
17Rondvraag over de orde van de raadsvergadering