- Voorzitter
- Dhr. P. van der Wulp
- Toelichting
-
U kunt de vergadering terugluisteren via: https://etten-leur.notubiz.nl/vergadering/1066728
U kunt de vergadering live volgen via: https://etten-leur.notubiz.nl
Agendapunten
-
0
Bijlagen
-
1
Bijlagen
-
2
Bijlagen
-
3Mededelingen uit de regio
-
4
In de afgelopen maanden hebben we de raad regelmatig op de hoogte gebracht van ontwikkelingen rondom vluchtelingen, asielzoekers, Oekraïners en urgent woningzoekenden. Daarbij is in juli en september meer inhoudelijk en oplossingsgericht gesproken over wat de rol moet zijn voor EttenLeur in regionaal geformuleerde vraagstukken, waar ook de urgent woningzoekende deel van uitmaken. Resultaat van de gesprekken tot nu toe is dat de raad richtinggevend heeft aangegeven een voorstel te willen ontvangen voor het versneld realiseren van minimaal 100 flexwoningen ofwel tijdelijke woningen voor urgent woningzoekenden en statushouders. Tevens ziet u graag meegenomen de doorstroommogelijkheden voor Oekraïners. De druk op de woningmarkt is immers hoog. Omdat prettig en betaalbaar wonen voor iedereen beschikbaar moet zijn, zijn flexibele woonoplossingen nodig. Flexwoningen kunnen op verschillende manieren en op korte termijn worden gerealiseerd. Door bijvoorbeeld stedelijke transformatie van
bestaande panden of door het realiseren van een geheel nieuwe (tijdelijke) flexlocatie met prefab flexwoningen. Het college heeft van de raad de opdracht gekregen om de criteria voor een flexlocatie nader uit te werken en in hetzelfde raadsvoorstel, om snelheid te maken, op basis van deze criteria een locatievoorstel te doen inclusief de startnotitie routeplanner participatie. Doel van dit voorstel is de raad kennis te laten nemen van actualiteiten en opdracht te laten geven
voor uitwerking van plannen voor flexwoningen voor urgent woningzoekenden en statushouders,
met daarbij het bieden van doorstroommogelijkheden voor Oekraïners.Bijlagen
-
5
Initiatiefnemer, eigenaar van De Kruidenaer, gevestigd aan de Bankenstraat 19, 21 en 21a/21b, heeft een verzoek ingediend om planologische medewerking aan een aantal zaken.
Om medewerking aan het verzoek van initiatiefnemer te kunnen verlenen, is een bestemmings-planherziening nodig. Voor deze bestemmingsplanherziening zijn ontwerpkaders opgesteld. De ontwerpkaders voor de bestemmingsplanherziening zijn bij brief van 21 september 2021 aan de gemeenteraad toegezonden. De raadsleden hadden t/m 6 oktober 2021 om aan te geven of behandeling van de ontwerpkaders in een raadsvergadering gewenst was. De gemeenteraad heeft niet om behandeling van de ontwerpkaders gevraagd. De kaders kunnen daardoor per 7 oktober 2021 als vastgesteld worden beschouwd en hebben een juridische vertaling gekregen in het bestemmingsplan 'Bankenstraat 19-21A/B'.
Er wordt beoogd medewerking te verlenen aan een toekomstbestendig bedrijf door middel van een passende planologische regeling.Bijlagen
-
6
In het Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie (DPRA) is afgesproken dat Nederlandse overheden klimaatadaptatie verankeren in beleid en handelen. Om hiertoe te komen, zijn stresstesten uitgevoerd om de gevolgen van klimaatverandering in de gemeente in beeld te brengen. Ook zijn risicodialogen gevoerd met externe partijen, ambtenaren en raadsleden, zowel op regionaal als lokaal niveau. De resultaten van de stresstesten en de risicodialogen vormen de basis voor het Visiedocument en het Uitvoeringsprogramma.
Het doel is om zowel kaders te scheppen als activiteiten te bepalen. Klimaatadaptatie is momenteel nog beperkt opgenomen in beleid. Met een heldere visie en door concrete uitvoeringsactiviteiten te benoemen, zorgen we ervoor dat hitte, wateroverlast, droogte en overstroming bij gemeentelijk handelen in acht worden genomen en nemen we maatregelen om overlast zoveel mogelijk te voorkomen.Bijlagen
-
7
In mei 2021 stelt de gemeenteraad de Routeplanner Participatie & Communicatie vast. Daarmee wilde de gemeente participatie en communicatie van plannen en projecten verbeteren zodat belanghebbende en betrokken inwoners en andere partners vroegtijdig betrokken worden bij de ontwikkeling, uitvoering en evaluatie daarvan. De Routeplanner is daarbij een hulpmiddel voor de gemeente zelf, maar ook voor initiatiefnemers en ontwikkelaars. Het college sprak met de raad af om deze werkwijze te evalueren. Nu ligt er een rapport met aanbevelingen dat aan de gemeenteraad wordt aangeboden.
Er wordt beoogd participatie en communicatie van plannen en projecten te verbeteren, zodat belanghebbende en betrokken inwoners en andere partners vroegtijdig betrokken worden bij de ontwikkeling, uitvoering en evaluatie daarvan en zodat alle betrokkenen duidelijkheid hebben over wie wanneer en op welke wijze betrokken wordt. De volgende evaluatie vindt plaats in de tweede helft van 2024. Op deze manier blijven we leren en verbeteren.
Bijlagen
-
8
Op 12 maart 2023 loopt de huidige zendmachtiging van de Stichting Streekomroep West-Brabant af. Per brief d.d. 11 maart 2022 heeft het Commissariaat voor de Media (hierna: het Commissariaat) het college geïnformeerd over de openstelling van de procedure tot aanwijzing van een lokale publieke media-instelling voor onze gemeente, voor de vijfjarige periode vanaf 12 maart 2023. Het Commissariaat heeft een aanwijzingsaanvraag voor onze gemeente ontvangen van Stichting Streekomroep voor West-Brabant. Deze aanvraag heeft ook betrekking op de gemeenten Halderberge, Moerdijk en Zundert.
Bijlagen
-
9
Het gebied Lage Vaartkant/Brandsevaart is in beeld voor een aantal mogelijke ontwikkelingen. In de Omgevingsvisie wordt gesproken over de aanleg van een randweg met tunnel en woningbouw. Om te onderzoeken of deze ontwikkelingen in dit gebied mogelijk zijn, hebben we inzicht nodig in de waterhuishouding en de bodemkwaliteit. Er wordt beoogd door middel van diverse waterhuishoudelijke en bodemkundige onderzoeken inzicht te verschaffen in de mogelijkheden, beperkingen en onmogelijkheden van dit gebied in het licht van de genoemde ontwikkelingen
Bijlagen
-
10
In de raadsvergadering van 21 december 2021 heeft de gemeenteraad via een initiatiefraadsvoorstel het college de opdracht gegeven een voorstel te doen om als werkgever en opdrachtgever aan derden meer banen te creëren voor personen met een arbeidsbeperking en anderzijds hoe de gemeente door samenwerking binnen het sociaal domein een bijdrage kan leveren aan het bevorderen van perspectief op betaald werk voor deze doelgroep.
Met dit voorstel brengt het college in beeld welke mogelijkheden de gemeente Etten-Leur heeft om banen te creëren voor inwoners met een arbeidsbeperking. Tevens geeft het college aan hoe een integrale aanpak binnen het sociaal domein geborgd wordt om de ontwikkelkansen van personen uit de doelgroep te bevorderen.
Bijlagen
-
11
Mevrouw dr. M.W.M. de Vries heeft op 5 oktober 2022 aangegeven per 1 januari 2023 te stoppen als burgemeester Etten-Leur. Dit betekent dat een procedure opgestart moet worden om tot een voordracht voor een nieuwe burgemeester te komen. De eerste stap in dit proces is het actualiseren van de verordening op de vertrouwenscommissie en de samenstelling van deze commissie. Dit voorstel voorziet hierin.
Met dit voorstel wordt beoogd vast te stellen een geactualiseerde verordening op de vertrouwenscommissie, die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt, op de raadscommissies, die klankbordgesprekken met de burgemeester houden en op de raadscommissie, die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt. Tevens wordt beoogd de vertrouwenscommissie in te stellen die de aanbeveling tot benoeming van de nieuwe burgemeester voorbereidt en de commissie die tot de gemeenteraadsverkiezingen in 2026 de klankbordgesprekken met de burgemeester houdt.
Bijlagen
-
12Rondvraag over de orde van de raadsvergadering
-
13Sluiting