Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raad debatteert

maandag 4 maart 2024

19:30
Locatie

1.04 AB vergadercentrum

Voorzitter
Mevr. C. Groenen
Toelichting

De vergadering is terug te kijken via: Vergadering De Raad Debatteert 04-03-2024 Gemeente Etten-Leur (notubiz.nl)


Er is een inloop vanaf 19.00 uur
U kunt de vergadering live volgen via:
https://etten-leur.raadsinformatie.nl/

Agendapunten

  1. 3
    Mededelingen uit de regio
  2. 4

    In 2022 stelden we de omgevingsvisie vast. Hierin staat welke kant we op willen met de gemeente Etten-Leur in het jaar 2040. Een onderdeel van die visie is mobiliteit. Hierin staat bij bijvoorbeeld dat we meer willen inzetten op duurzame mobiliteit. De omgevingsvisie werkte we nu verder uit in de mobiliteitsvisie. Daarbij gebruikten ook andere beleidsdocumenten, spraken we met stakeholders en met inwoners van de gemeente. Het huidige verkeers- of mobiliteitsbeleid dateert alweer van 2013. Dit is achterhaalt. In 2023 startten we daarom om een nieuw beleidsplan op te stellen. Hierbij besloten we eerst een visie op te stellen, daarna een beleidsplan uit te werken en dit weer te vertalen in een uitvoeringsplan met maatregelen. In de visie beantwoorden we de vraag waarom we iets willen doen in Etten-Leur. In het mobiliteitsplan werken we uit hoe we dit gaan doen. Daarna komt in het uitvoeringsplan de wat vraag aan de orde: wat gaan we doen en welke maatregelen gaan we nemen. Het proces start nu eerst met het vaststellen van de visie. Dit voorstel draagt bij aan de doelstellingen uit het raadsprogramma. 

  3. 5.A

    n de Omgevingsvisie stelden we vast dat we een tunnel en een randweg aan de oostkant van EttenLeur wilden. Deze zijn nodig om het verkeersknelpunt bij Etten-Leur Noord (Lichttorenhoofd) op te lossen. Het verkeer loopt hier namelijk vast. Met dit voorstel zetten we de eerste stappen voor de aanleg van de tunnel en de oostelijke randweg. Stap 1 is dit voorstel voor de aanvraag van een voorbereidingskrediet. Stap 2 is het aangaan van een tunnelalliantie met ProRail en contracten afsluiten met diverse adviesbureaus voor onderzoeken en verdere uitwerking van de tunnel en de randweg. Ook het inrichten van een interne gemeentelijke projectorganisatie valt hieronder. Stap 3 is het besluit om daadwerkelijk door te gaan met de aanleg van de tunnel en de randweg. De planning is om dit voorstel uit stap 3 ongeveer in 2026 voor te leggen voor besluitvorming. Hiermee beogen we bij te dragen aan het uitwerken van de doelen uit de Omgevingsvisie, namelijk het oplossen van het verkeersknelpunt in Etten-Leur door de aanleg van een tunnel en een oostelijke randweg

  4. 5.B

    De raad wordt gevraagd antwoord te geven op de volgende drie vragen:
    i. kan de raad zich vinden in de participatieaanpak van dit project
    ii. heeft de raad nog aanvullingen op de procesmatige kaders in dit project
    iii. ziet de raad voor zichzelf nog een specifieke rol in de participatie

  5. 6

    Het Lichttorenhoofd is altijd een belangrijke weg geweest voor Etten-Leur Noord. Nu is het Lichttorenhoofd een eenrichtingsweg. Het verkeer in de straat is gehalveerd. Mede door het instellen van eenrichtingsverkeer in bijvoorbeeld de Lange Brugstraat, is het vrachtverkeer bijna verviervoudigd in de straat. Er zijn klachten over overlast van het verkeer zoals trillingen en fietsers die vanaf de richting Lage Vaartkant over het trottoir rijden. Daarnaast staat het verkeer soms vanaf het Van Bergenplein vast tot aan de spoorwegovergang.


    De enige goede optie om dit op te lossen is door een tunnel aan te leggen, zodat het verkeer niet meer kruist met de spoorwegovergang. Deze oplossing is opgenomen in de Omgevingsvisie en werken we nu verder uit. Het voorstel hiervoor bieden we apart aan aan college en gemeenteraad. In dit voorstel staan alle (on) mogelijkheden voor het oplossen van het knelpunt op het Lichttorenhoofd. Met dit voorstel geven we uitvoering aan de Omgevingsvisie

  6. 7

    Samen met vijftien andere gemeenten neemt Etten-Leur deel aan de Gemeenschappelijke Regeling Regio West-Brabant (verder: RWB). De RWB is afgelopen jaren doorontwikkeld naar een organisatie waarbij de economische structuurversterking in de regio centraal staat. Dit gebeurt door strategische samenwerking op de pijlers Economie, Ruimte, Mobiliteit en Arbeidsmarkt (de Strategische Agenda). Daarnaast zijn er uitvoeringstaken bij de RWB belegd. In samenspel tussen het Strategisch Beraad, de Commissies van Advies en het Algemeen Bestuur werd afgelopen jaren het Actieprogramma 2019- 2023 met behulp van verschillende bestuurlijke kopgroepen uitgewerkt tot concrete activiteiten.


    In de gemeenschappelijke regeling is neergelegd dat de RWB iedere vier jaar een meerjarenbeleidsplan opstelt. Om die reden en omdat de maatschappelijke dynamiek om evaluatie en vernieuwing vraagt, is in 2022 gestart met het traject voor een nieuw actieprogramma.


    Gezien de belangrijke koerswijziging van de RWB en de consequenties die dit heeft, leggen wij het concept-Actieprogramma voor aan uw raad en stellen u daarbij in de gelegenheid een besluit te nemen over de zienswijze van het college.


    In de regio West-Brabant werken we met 15 andere gemeenten samen om het economische vestigingsklimaat in de regio te versterken. Deze strategische agenda en actieplan is daar op gericht. Via bestuursrapportages/jaarrekening van de RWB vindt de evaluatie plaats

  7. 8

    Op de locatie Midden Donk 2 was vroeger een agrarisch bedrijf gevestigd. De agrarische activiteit ter plaatse is al lange tijd beëindigd. Om die reden hebben de eigenaren verzocht om het bestemmingsplan voor de locatie Midden Donk 2 te herzien. De initiatiefnemers verzoeken om de bestaande agrarische bedrijfswoning om te zetten naar een burgerwoning, waarbij het agrarische bouwvlak komt te vervallen. Daarnaast verzoeken zij om een extra woonbestemming toe te kennen aan de Vlaamse schuur, zodat dit gemeentelijke monument afzonderlijk van de bedrijfswoning verkocht kan worden, wat bijdraagt aan het behoud van de Vlaamse schuur. In totaal vragen de initiatiefnemers twee woonbestemmingen aan.
    Er wordt beoogd medewerking te verlenen aan de herontwikkeling van het voormalige agrarisch bedrijf. Met de planherziening wordt het agrarisch bouwvlak verwijderd, de agrarische bedrijfswoning wordt omgezet naar een burgerwoning en een extra woonbestemming wordt toegekend aan de Vlaamse schuur. De Vlaamse schuur is een gemeentelijk monument. Met het toevoegen van de woonfunctie krijgt de Vlaamse schuur een duurzame herbestemming als woning. Daarmee is het behoud van het object meer gegarandeerd.

  8. 9
    Vaststellen nota grondbeleid en nota kostenverhaal
  9. 9.A

    Het grondbeleid is weer terug waar het ooit startte: een middel voor het realiseren van inhoudelijke doelen en ambities. Etten-Leur heeft een strategie die gericht is op een evenwichtige en daadkrachtige aanpak voor de ontwikkeling en toekomst van de gemeente. Het grondbeleid biedt hiervoor het handvat.


    Grondbeleid is geen doel op zich, maar geeft een koers voor de grondpolitiek en de keuze die EttenLeur hierin maakt. Het is een middel om bestuurlijke ambities, de vraagstukken en de koers uit de omgevingsvisie waar te maken en het sectoraal beleid zoals volkshuisvesting, economie, gezondheid, natuur en landschap te ondersteunen. Het grondbeleid helpt Etten-Leur om een balans te vinden tussen de ruimtelijke groei en de leefbaarheid en daarvoor een evenwichtige keuze te maken tussen de verschillende belangen en ambities.

  10. 9.B

    Door de Omgevingswet is een gemeente verplicht om kosten in rekening te brengen die zij maakt voor nieuwe bouwplannen: het kostenverhaal. Het kostenverhaal is verder uitgewerkt in het Omgevingsbesluit en de Omgevingsregeling.


     - Kostenverhaal (verplicht): De gemeente verhaald de kosten voor het mogelijk maken van een aangewezen activiteit in het omgevingsplan, een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit of een projectbesluit op de initiatiefnemer  
    - Financiële bijdrage voor verbetering van de fysieke leefomgeving (bevoegdheid) De gemeente vraagt een financiële bijdrage voor het realiseren van de verbetering van de kwaliteit van de fysieke leefomgeving. Voorbeelden hiervan zijn landschappelijke verbetering, de aanleg en bescherming van natuur, de aanleg van infrastructuur voor verkeers- en openbare vervoersnetwerken van gemeentelijk of regionaal belang, aanleg van recreatievoorzieningen.  
    - Transparantie over de wijze hoogte en wijze van verhalen. In het programma kostenverhaal en financiële bijdragen wordt toegelicht hoe en welke kosten de Etten-Leur gaat verhalen. De voorkeur van de gemeente gaat uit naar het privaatrechtelijk spoor (grondverkoop of anterieure overeenkomst)

  11. 10

    Op basis van de Nota Verbonden Partijen sturen de gemeenschappelijke regelingen voor 1 februari hun kaderbrief 2025 aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. Deze brief vormt het kader voor de ontwerpbegroting 2025 waarop de gemeenteraden (in juni) een zienswijze kunnen geven. Voor de kaderbrief zelf geldt geen zienswijzeprocedure.

  12. 11

    Op 16 januari 2024 hebben wij de Uitvoerings- en Handhavingsstrategie 2024 (hierna: U&H-strategie 2024) en het integraal VTH-jaarverslag 2023 en uitvoeringsprogramma 2024 Etten-Leur vastgesteld.


    Met de U&H-strategie 2024 wordt aangesloten op huidige wet- en regelgeving en de praktijk op het gebied van Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH). Dit beleid is tot stand gekomen in nauwe afstemming met de buurgemeenten Halderberge , Moerdijk, Roosendaal, Rucphen en Zundert, hierna te noemen De6. Via deze samenwerking is er een gezamenlijk beleidskader tot stand gekomen, waarbinnen elke gemeente de gelegenheid heeft om naar eigen behoefte de juiste accenten voor de gemeente te leggen (couleur locale).



    Zoals voorgaande jaren hebben wij het integraal VTH-jaarverslag 2023 en het uitvoeringsprogramma 2024 samengevoegd tot één document zodat een compleet en overzichtelijk overzicht ontstaat. Als korte samenvatting willen we meegeven dat op vele onderdelen in 2023 toezicht en handhaving volgens planning is uitgevoerd. Ook het toezichtoordeel van de Provincie Noord-Brabant was weer zeer positief met een score van 100%

  13. 12

    Door stijgende gas- en energieprijzen hebben veel sport- en maatschappelijke organisaties in EttenLeur hun kosten zien toenemen. In 2022 en 2023 is met een tijdelijke noodmaatregel ondersteuning geboden door een deel van de energielasten te compenseren. Daarbij is aangegeven dat het college op zoek zou gaan naar een structurele manier ondersteunen. Door het isoleren en verduurzamen van gebouwen en sportvelden kunnen de energiekosten verlaagd worden. Het treffen van deze maatregelen kost geld. Geld dat de meeste organisaties niet in kas hebben. Voor het bekostigen van deze te nemen maatregelen is de duurzaamheidslening bedoeld. Door stijgende gas- en energieprijzen hebben veel sport- en maatschappelijke organisaties in Etten-Leur hun energiekosten zien toenemen. Verduurzaming draagt bij aan verlaging van de vaste lasten voor energie.

  14. 13
    Rondvraag over de orde van de vergadering
  15. 14
    Sluiting